torsdag 25. februar 2010

Reisetips # 1 Fraser Island

, Nytt i bloggen min er at jeg fremmover kommer til å legge ut reisetips med jevne mellomrom. Det blir selvsagt tips fra steder der jeg selv har opplevd.  (ideen fikk jeg da jeg satt å rota i gamle bilder her en dag og fant igjen bildene fra den 5 mnd lange "jordomseilingen" min for 2 år siden)

Her kommer tips nr 1:



Frasier Island er ei bittelita øy på østkysten av Australia, ca 24 timer med buss fra Cairns (det er herifra man ofte reiser ut ti Great Barier Reef).

Det lønner seg å sette av 2-3 dager til turen ut på denne øya, det er vel verdt det.

Reis til Rainbow beach, her finnes det flere hoteller som fikser turer ut til øya. Man kan reise ut dit på egen hånd men man må leie en bil og campingutstyr, det er ikke nok med bare en dag, og man må ligge i telt! Det kan lønne seg å booke på forhånd. Sjekk ut http://www.thebackpacker.net/

Dag 1: start tidlig, pakk bilen og ta første ferga ut til øya. Pass på å ta med alt dere trenger, det er bare en kiosk på øya.


Man kjører på stranda, det finnes nesten ingen bilveier, alt er bare strand.
Man kan ikke bade i havet her, dette er stedene i australia med mest tigerhai, og store maneter.
Indian head- utkikkspunkt. Ved rolig sjø kan man være heldig å se ei finne eller to.
Campingen er noe av det sosiale og morsomme med denne turen. Her kan du bli kjent med andre backpackere.
Dag 2: Eli Creek- her møtes havet og ferskvannet, dette er ei grunn elv som strekker seg innover på øya. Moro å vasse innover i skogen å titte. Det er en helt annen verden!

Lake Wabby- en halvtimes gåtur inn i skogen ligger denne lille oasen. Vannet er helt grønnt, med store fisk som stimer sammen hvis man mater dem. Rett ved siden av er det sanddyner så langt øyet kan se.
Lake McKansy- utrolig hvit strand og blått klart vann.

bilder: Tigerlilje
En herlig opplevelse!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

jeg blir kjempeglad for en kommentar!