torsdag 23. september 2010

JUSSTUDIENE


Jeg fikk en dag et spørsmål fra en av dere om jeg ikke kunne lage et innlegg om studiene mine. Her kommer det.

Jeg studerer Rettsvitenskap (bedre kjent som jussen) på Universitetet i Oslo. Her går jeg på det tredje av totalt fem år. Jeg trives kjempegodt og er helt sikker på at jeg har valgt rett studie. Ved sidenn av studiene jobber jeg på JURK (Juridisk rådgiving for kvinner).

I dette studiet er det veldig mye egenstudie. Man må være forberedt på lange dager på lesesalen. Forelesninger blir holdt i de aller viktigste temaene, med påfølgene kurs i mindre grupper. I disse gruppene er det rom for å diskutere og stille spørsmål. Det er en fin måte å få skikkelig taket på jussen. Det er viktig å ikke bare lese men også bruke jussen i praksis. Dette året har blitt ekstra tøft for meg da jeg prøver å studere så mye som mulig ved siden av jobben i JURK, som er en fulltidsjobb. I tilegg til de obligatoriske fagene leser jeg også diskriminerings og likestillingsrett, for å dra nytte av det i jobben.

Jussen er delt inn i 5 avdelinger. Jeg driver nå på den tredje.
Første og tredje avdeling er privatrettslig, mens andre og fjerde avdeling er offentligrettslig.
Jeg for min del har likt det privatrettslige aller best.
Første avdeling besto blant annet av arv- og familierett. Andreavdeling omfatter faorvaltningsrett, menneskrett og EØS-rett. Det året jeg har begynt på nå går tilbake til det private. For tiden leser jeg Obligasjonsrett.

Jeg gleder meg veldig til neste år, da strafferetten kommer på pensum.
Femte året består i all hovedsak av valgfag og masteroppgave.

Håper dette var svar på det dere ønsket å vite, hvis det er flere spørsmål kan dere bare legge det inn i kommentarfeltet så prøver jeg å svare...

Marte

1 kommentar:

  1. Juss er et krevende studium. Nå jeg begynte på førsteavdeling sa foreleser at man skulle se på sidemannen. Halvparten av oss kom nemlig ikke til å fullføre studiet. For min del fikk han rett. Ble ikke noen jurist av meg.

    Virker som dette er noe du virkelig brenner for. Det gjorde ikke jeg. Har tatt første og andre avdeling- Så hoppet jeg av. Tror det krever at man er ganske dedikert under studiene.

    SvarSlett

jeg blir kjempeglad for en kommentar!